Mooi stuk vocht/vetverhouding

Interessante en Nuttige Wetenswaardigheden en Artikeltjes over Gezondheid
Deze wetenswaardigheden gaan niet per definitie over Bio HCG
Gebruikersavatar
Thira
HCG Moderator
HCG Moderator
Berichten: 1385
Lid geworden op: 13 jul 2012, 17:26
lengte: 1.68cm
Welk dieet volg jij?: HCG+
Startdatum: 1 juni 2013
Startgewicht: 72,8 kg
huidiggewicht: 70 kg
Streefgewicht: 68 kg
Gewicht Grafiek: Start Gewicht: 72,8
na 1 week :71
na 2 weken :69,2
Stabgewicht 69,8

Mooi stuk vocht/vetverhouding

Bericht door Thira » 24 aug 2012, 19:21

Deze reactie stond in een discussie op het ValtafForum. Met toestemming van Maagsap plaats ik het hier, voor de geïnteresseerden!

Ik heb op deze website veel onzin en onbegrip gelezen. Dat is ook wel te begrijpen want er is weinig over te lezen en de weegschaal fabrikanten zijn zeer summier in hun uitleg over de vet- water- en spierwaarden die een speciale weegschaal aan kan geven. Ik zal proberen wat licht in de duisternis te geven.

Het is niet zo dat je deze drie waarden kunt optellen en dan op 100% moet uitkomen. Als dat wel zo was dan hadden de fabrikanten die fout allang zelf ontdekt. Ons lichaam bestaat uit veel meer dan alleen vet, water en spieren. We hebben ook nog botten en orgaanweefsels, steunweefsels en andere zaken. Men kan de percentages ook niet optellen omdat er sprake is van overlap: spieren bevatten ook water. Het water van het lichaam is over zo’n beetje alle onderdelen verdeeld. Het enige onderdeel dat geen water bevat is het vet. Als men de percentages van het vet, het lichaamsvocht en alle andere componenten behalve het lichaamsvocht zou optellen zou men uitkomen op 100%. Met lichaamsvocht wordt bedoeld het water dat al in de lichaamscellen is opgenomen. Water dat men net heeft gedronken of dat in de blaas aanwezig is, wordt niet gemeten. Vandaar dat iemand die een liter water drinkt en daarna op de weegschaal zou staan zijn lichaamsvocht-percentage niet ziet toenemen.
Water is onmisbaar. Het vervoert voedingsstoffen, reinigt en zorgt voor afvoer van afvalstoffen. Het zorgt voor uitwisseling van stoffen tussen cellen. Bij gebrek aan lichaamsvocht zullen lichaamsfuncties onmiddellijk negatief reageren.

Bij elk gewicht hoort een minimum hoeveelheid water om goed te kunnen functioneren.
Een volwassene heeft minimaal 2 liter water per dag nodig. Om de waterbalans te corrigeren moet er niet alleen meer water gedronken worden maar ook spiermassa bijgemaakt en vetmassa afgebroken. Tijdens het afvallen, gebeurt dit in de meest gunstige vorm door meer water te gaan drinken en te gaan sporten waardoor men vet verbrandt en spieren vormt. Belangrijk hierbij is om te zorgen dat men verstandig eet (en niet te weinig) om ervoor te zorgen dat men bij het verbranden van vet geen voeding uit de spieren haalt en daarmee misschien zijn spiermassa vermindert.
Een normaalwaarde voor lichaamsvloeistof is 50% voor vrouwen en 60% voor mannen. Echte sporters of gespierden hebben echter wel waarden van 70 tot 80%. Iemand die gaat afvallen door vet te verbranden zal niet alleen merken dat zijn percentage vet afneemt maar tegelijkertijd ook zijn percentage lichaamsvocht toeneemt. Zelfs als zijn hoeveelheid spiermassa in kilogram niet toeneemt, zal ook zijn percentage spiermassa toenemen. Ik memoreer nog even: alle componenten van het lichaam zijn bij elkaar 100%, d.w.z. een lager percentage van het een (het vet) betekent automatisch een hoger percentage van het ander (de vetvrije massa) bestaande uit onder andere lichaamsvocht en spiermassa (inclusief vocht).

Huidplooimetingen en vetmetingen via een weegschaal zijn alle twee niet 100% betrouwbaar. Ze geven echter wel een indicatie. Een huidplooimeting is niet 100% betrouwbaar omdat er niet alleen vet wordt opgeslagen in de huidplooien maar ook bij en rond de organen. Dit kan van persoon tot persoon verschillen. Dit wordt tijdens zo’n meting niet meegenomen. Bij de meting via de weegschaal wordt alleen het onderste gedeelte van het lichaam bij de meting betrokken, omdat de stroom van voet naar voet gaat. Dit maakt ook deze meting onbetrouwbaar. Iemand die echter op beide manieren hoog scoort, kan rustig aannemen dat hij of zij teveel vet bij zich draagt.
Een andere mogelijkheid om na te gaan of iemand onder- of bovengewichtig is, is om de BMI te meten en de buikomvang of taille. De Body Mass Index kan men als volgt berekenen: gewicht in kilogram : (lengte in meters)2. Een BMI van 22 wordt wetenschappelijk als ideaal gezien zowel voor mannen als voor vrouwen en voor iedere leeftijd.

Globaal kan het volgende gezegd worden volgens het navolgende schema van de Consumentenbond:
• Voor mannen tussen 20 en 30 met een BMI lager dan 25 is een vetpercentage tussen 10 en 20% normaal.
• Voor vrouwen tussen 20 en 30 met een BMI lager dan 25 is een vetpercentage tussen 20 en 30% normaal.
• Bij gelijkblijvende BMI komt hier elke 10 jaar ongeveer 2% bij.
De Consumentenbond gaat ervan uit dat oudere mensen vetter worden. In praktijk blijkt dat ook zo te zijn tenzij men hier iets tegen onderneemt. Het moge duidelijk zijn dat de waarden gelden voor doorsnee mensen. Bij echte bodybuilders en supersportmensen gelden natuurlijk andere waarden. (Vooral in de wedstrijdfase hebben bodybuilders bijvoorbeeld een extreem laag vetpercentage, teruglopend tot zelfs 4%. Bij een lagere waarde loopt hij gevaar voor zijn gezondheid)

Ik hoop hiermee een hoop onduidelijkheid te hebben weggenomen.
Maagsap op Valtaf
Afbeelding

Terug naar “Wetenswaardigheden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten