Glycemische Index Tros Radar Dieet Test

Wil je persbericht publiceren over afvallen, voeding en gezondheid? Of heb je een ander interessant artikel? Actuele berichten kun je plaatsen in deze rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marioke

Glycemische Index Tros Radar Dieet Test

Bericht door marioke » 01 sep 2014, 20:28

Is de Glycemische Index onzin? De dieetwereld is een verwarrende wereld: iedere afslankexpert beweert iets anders. De ene deskundige verbiedt suiker, de ander meent dat veel eiwitten goed zijn. Sommige dieetgoeroes beloven niet alleen een ideaal gewicht, maar doen ook allerlei gezondheidsbeloftes. Wat is nu feit, en wat is fabel? Radar zet het op een rij.

Gebruikersavatar
agnes staps

Re: Glycemische Index Tros Radar Dieet Test

Bericht door agnes staps » 01 sep 2014, 21:01

Ik heb met veel interesse de uitzending bekeken. Hieronder nog enige aanvullende informatie:

Veel verschillende diëten

Bij het ene dieet mag je geen koolhydraten, bij de ander geen suiker. Weer een ander raadt eiwitten aan, en verbiedt brood. Hoogleraar Jaap Seidell vertelt: ‘eigenlijk bewijzen die enorme hoeveelheden diëten dat ze niet werken, als er eentje echt werkte, had je die andere niet nodig.’

Depressies verdwijnen

Sommige boeken gaan nog verder en beloven niet alleen een beter gewicht, maar ook een betere gezondheid. Zo zegt het boek ‘De Broodbuik’ dat een voedingspatroon zonder tarwe ervoor zorgt dat depressies en eetstoornissen zoals boulimia verdwijnen. Volgens Seidell zijn dit onverantwoordelijke uitspraken die niet gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek.

Glycemische index

Een term die de laatste tijd steeds vaker opduikt in dieetland is de glycemische index (GI). Deze index geeft aan hoezeer het glucosegehalte in je bloed stijgt na het eten van een bepaald voedingsmiddel. Een heleboel koolhydraten zoals zetmeel bestaan geheel of gedeeltelijk uit glucose.

Volgens de Minibijbel Koolhydraatarme Gerechten is het verstandig om producten met een laag glycemische index te eten, omdat deze sneller een verzadigd gevoel geven. Producten met een lage GI zijn groenten, erwten, peulen en linzen, maar ook roomijs, chocolade en koekjes.

Glycemische lading

Volgens Seidell is het zinvoller om te kijken naar de glycemische lading van een product. Zo hebben zowel jam als witte rijst een hoge glycemische index, maar eet je van witte rijst veel meer en smeer je van jam maar een kleine hoeveelheid op je brood.

Hoogleraar Voedingsleer Martijn Katan vertelt dat je als gezond persoon weinig hebt aan de glycemische index. Het is volgens hem alleen nuttig voor diabetici bij het plannen van de medicijnen of de insuline.

Fabel

Daarmee wordt meteen de grootste fabel rondom diëten duidelijk: met een korte, snelle oplossing voor altijd van je overgewicht af raken. Als je stopt met het eten van bijvoorbeeld koolhydraten, doe dat dan voor altijd.

Plaats reactie

Terug naar “Media en Persberichten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten