De historie van vetvrij

Hier kun je informatie vinden over het Vetvrij Dieet. Daarnaast is het Vetvrij Dieet in alle vormen hier eenvoudig te downloaden.
Gebruikersavatar
Melanie1980

De historie van vetvrij

Bericht door Melanie1980 » 23 sep 2016, 04:50

'Gejat' van een andere pagina maart zo'n duidelijk verhaal wil ik ff delen hier!
In de herhaling, omdat het zo belangrijk is!

Door de jaren heen heeft vet een slechte naam gekregen. De hype was vetvrij eten!
Maar wat bleek; ook al at men vetvrij, het aantal mensen met hart- en vaatziekten bleef stijgen, ondanks Becel en aanverwanten. Dat was vreemd?!
Bleek suiker de boosdoener te zijn! En niet vet.
We hebben vetten juist hard nodig! Zonder vet gaat het mis met ons lichaam.
En in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd hebben mensen ook juist verzadigd vet nodig als onderdeel van een gebalanceerd voedingspatroon.
Verzadigde vetten dragen bij aan sterke botten, een gezonde lever-, hart-, en longfunctie, een goedwerkende zenuwsignaalwerking en een sterk immuunsysteem. Bovendien zorgen verzadigde vetten ervoor dat je vertering wordt vertraagd waardoor je langer een verzadigd gevoel houdt.
Maak je echt geen zorgen om vet. Je lichaam heeft goede vetten nodig!
Vet is lastig te verteren en daarom duurt het langer voordat het door het hele verteringsproces is gegaan. Dat is heel prettig! Want als we koolhydraten eten, worden deze afgebroken tot glucose (suiker) en komt dit in je bloed. Dat zorgt voor de stijging van je suikerspiegel/bloedsuiker. Wanneer dit gebeurt, komt het hormoon insuline om de hoek kijken. Insuline brengt de suiker in je bloed naar je cellen voor energie.
Teveel suiker in je bloed? -> Meer insuline -> Suiker wordt sneller omgezet in vet.
Vetzuren kunnen niet vrij komen wanneer er veel insuline in je lichaam zit. En je wilt juist wel dat die vetzuren vrijkomen juist omdat vet de vertering vertraagt. Op die manier zorgt vet ervoor dat de suikers die je eet in kleine hoeveelheden in je bloedbaan terecht komen. Zo zorgt het er ook voor dat insuline beetje bij beetje vrijkomt en niet in een hele stoot tegelijk. Zo worden de suikers nuttig gebruikt (energie) en niet opgeslagen als vet omdat er “teveel suiker tegelijk aanwezig is”.
Ingewikkeld verhaal in een notendop zeg maar.
Hoe graag jij het misschien ook kwijt wil; je lichaam vindt vet kostbaar!
Voor veel mensen blijft het een vreemde gedachte: vet eten om vet te verliezen. Maar eigenlijk is het ergens ook logisch; als je je lichaam het idee geeft dat er voldoende voedsel is, en dus ook (goede) vetten, zal het gemakkelijker zijn eigen (slechte) vet afbreken.
Vergeet niet dat onze lichamen nog steeds reageren zoals in de oertijd. Het is er 100% op gericht om in stand te blijven.
Dus het allerlaatste wat je lichaam wil is vet kwijtraken. Want vet is het enige kans op overleving in tijden van schaarste of hongersnood.
Vet is kostbaar voor je lijf!
Dus als je vetvrij of heel mager gaat eten dan geef je je lijf eigenlijk het seintje: HONGERSNOOD! en je lichaam zal zich vastklampen aan het vet dat al in je lichaam zit. En sterker nog, het zal eerder geneigd zijn om zeer zuinig te zijn op suikers om die ook nog om te zetten in vet om de voorraad vet te verhogen. Dat is dus precies wat je niet wilt als je wilt afvallen.
Er zijn verschillende soorten vet
De overheid stelt: verzadigd vet = fout, onverzadigd vet = goed.
Nu is dat wat kort door de bocht gesteld, want uit onderzoek is gebleken dat er onverzadigde vetten zijn die ronduit slecht voor je zijn, terwijl een verzadigd vet zoals kokosolie juist weer enorm veel gezondheidsvoordelen heeft. Precies andersom dus.
Jarenlang werd linolzuur als gezond verkocht (goed voor hart en bloedvaten) maar gebleken is dat linolzuur, en zonnebloemolie ook, juist hart- en vaatziekten veroorzaakt!
Lijnzaadolie is weliswaar onverzadigd maar vergroot de kans op prostaatkanker. Niet aan te raden voor mannen dus, maar vrouwen kunnen het wel zonder problemen nemen. Lijnzaad en lijnzaadolie zijn rijk aan omega 3 vetzuren.
Voordat je de draad kwijtraakt hier een kort overzicht.
Verzadigd vet:
Verzadigd vet heeft geen mogelijkheid om zich aan een andere stof te binden (het is immers al verzadigd)
Verzadigd vet is stabiel en valt bij verhitting niet uit elkaar in schadelijke stofjes.
Het is bij kamertemperatuur in vaste vorm. Denk aan roomboter en kokosolie.
Onverzadigd vet:
Onverzadigd vet kan zich wél met andere stoffen binden en is altijd vloeibaar.
Meervoudig onverzadigd vet zoals zonnebloemolie en pompoenpitolie heeft meerdere mogelijkheden om zich bij verhitting met een ander stof te binden (meervoudig onverzadigd) Door die bindingen ontstaan schadelijke stoffen, o.a. vrije radicalen.
Het is daarom belangrijk dat je zonnebloemolie en pompoenpitolie alleen koud gebruikt.
Olijfolie is ook een onverzadigd vet maar heeft maar 1 bindingsmogelijkheid, is dus enkelvoudig onverzadigd, en kan daardoor minder snel schadelijke stoffen vormen.
Onverzadigd vet is minder stabiel dan verzadigd vet en zal bij verhitting of lang blootstellen aan lucht oxideren, waardoor schadelijke stoffen ontstaan.
Bakken in roomboter is daarom beter dan bakken in olijfolie.
Trucje: voeg en klontje roomboter toe aan de olijfolie, dat zorgt ervoor dat de olie minder snel te heet wordt waardoor schadelijke stoffen ontstaan.
Transvetten:
Transvetten zijn kunstmatige vetten, in de fabriek geproduceerd, zoals margarine. Ze zitten in chips, zoutjes, koekjes, taarten, snacks maar dus ook in de zogenaamd gezonde halvarines en dieetboters.
Transvetten zijn zéér ongezond. Ze worden in verband gebracht met een verhoogde kans op insulineresistentie, diabetes type 2, hart- en vaatziekten, kanker en zelfs miskramen.
Insulineresistentie wil zeggen dat je lichaam “doof” wordt voor de signalen die insuline aan je lichaam geeft, met als gevolg een voortdurend te hoog insuline gehalte in je bloed. Wat uiteindelijk zal leiden tot diabetes.
Ik kan me voorstellen dat je na al deze info niet meer goed weet wat je moet kiezen.
Dus:
Waar kan je nou veilig in bakken?
Roomboter: omdat het een stabiel vet is.
Kokosolie ook wel kokosvet genoemd:
Kokosvet is een verzadigd vet maar het heeft een heel andere structuur dan het verzadigde vet uit bijvoorbeeld vlees. Het heeft bizar veel gezondheidsvoordelen.
Kokosvet kan je verbranding stimuleren zodat je de hele dag meer energie verbrandt. Het kan insulineresistentie verminderen. Insulineresistentie is de oorzaak van hyperinsulinemie wat uiteindelijk tot diabetes kan leiden.
Olijfolie:
Olijfolie is rijk aan omega 6 en 9 vetzuren. Je kunt er prima in bakken, maar zorg wel dat het niet te heet wordt (gaat walmen) want dan ontstaan schadelijke stoffen.
Gebruik extra vierge olijfolie alleen koud in een salade bijvoorbeeld.
Teveel verzadigd vet is niet goed voor je lichaam (téveel is bij niks goed) Maar braden in roomboter en kokosolie is absoluut nog steeds véél beter dan het gebruik van margarine wat vól schadelijke transvetten zit. Echt, margarine of halvarine of van die vloeibare braadboters zou je vanaf vandaag eigenlijk NOOIT meer moeten eten.
Wat kun je nu het beste doen?
Bak alleen in olijfolie, kokosvet of roomboter.
Gebruik daarnaast noten en lijnzaad(olie) - voor vrouwen bijvoorbeeld in je salade.
Verminder verzadigd vet en vermijd absoluut transvetten, en vermijd ook lijnzaad(olie) voor mannen omdat het in verband wordt gebracht met prostaatkanker.
Eet minstens 2-3x per week vette vis of gebruik een visolie supplement.
Welke voeding bevat, naast producten om in te bakken, nou gezonde vetten?
Ei
Haring
Makreel
Zalm
Paling
Avocado's
Noten
Kokos
Zaden
De belangrijkste redenen waarom je goede vetten zou moeten eten:
Je belangrijkste hormonen worden gemaakt op basis van cholesterol dat je deels binnen moet krijgen door het eten van gezonde vetten.
Hart- en vaatziekte zijn de grootste veroorzaker van sterfte onder vrouwen. Uit onderzoek blijkt dat omega 3 vetten deze ziekten voorkomen.
Depressies komen veel voor bij vrouwen. Er blijkt een aantoonbare relatie tussen de consumptie van vette vis (omega 3) en het aantal mensen met depressieve klachten in een land. Hoe meer inname van omega 3 hoe minder depressies.
Gezonde vetten zijn grotere energiegevers dan koolhydraten, m.a.w. je krijgt er meer energie van.
Als je meer gezonde vetten eet, raak je eerder verzadigd en heb je minder behoefte aan suikers en (geraffineerde) koolhydraten die slecht zijn voor je gezondheid.

Terug naar “Algemene informatie over het Vetvrij Dieet”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast