Konjac noodles: gezond of niet?

Vragen over het Paleo Dieet
Post Reply
Siggie.

Konjac noodles: gezond of niet?

Post by Siggie. »

De laatste tijd wordt me vaak gevraagd of de konjac noodles van de Action in een gezond eetpatroon passen. Niet alleen de Action heeft deze noodles in hun assortiment zitten; ik zie ze bij steeds meer winkels verschijnen. De hoogste tijd dus om het hoe en wat te onderzoeken. Zo gezegd, zo gedaan….

Wat zijn konjac noodles?

Konjac noodles worden ook wel Shiratki noodles genoemd. Konjac noodles komen van de konjacwortel. Dit is een een zetmeelrijke ondergronds groeiende wortelknol van de plant ‘Amorphophallus konjac’. Uit deze knol wordt meel gemaakt om er vervolgens noodles (noedels) van te maken. Dit meel en deze noodles worden veel gegeten in de Koreaanse, Japanse en Chinese keuken.

Ieder merk heeft weer een andere benaming voor deze noodles, bijvoorbeeld zero noodles, slim pasta.

Zijn konjac noodles gezond?

Konjac noodles zijn erg vezelrijk en bevatten heel weinig calorieën (7-10). De noodles bevatten verder nauwelijks vitaminen, mineralen, sporenelementen of antioxidanten, maar nemen wel enorme hoeveelheden water in zich op, waardoor ze de maag vullen en hongergevoel tegengaan. Dit klinkt misschien positief, maar een volle maag zonder dat er voedingsstoffen inzitten, is natuurlijk niet erg gezond te noemen.

Toch hebben deze noodles ook gezondheidsvoordelen. Het belangrijkste actieve ingrediënt van konjac is glucomannan; dit is een oplosbare vezel. Deze oplosbare vezels zijn namelijk prebiotisch, wat dus erg goed is voor je darmflora. Onderzoeken hebben ook aangetoond dat producten met glucomannan de absorptie van cholesterol en glucose kunnen remmen door het maagdarmstelsel. Onderzoeken toonden ook aan dat producten met glucomannan de bloedsuikerspiegel kan verlagen bij patiënten met diabetes type 2. Het advies is wel om 1 tot 2 glazen water te drinken bij de maaltijd, omdat anders de vezels niet goed worden opgenomen.

Zitten er nog meer nadelen aan konjac noodles?

Sommige mensen kunnen door het eten van deze noodles een opgeblazen gevoel en een erg vol gevoel ervaren, maar zelf heb ik hier geen last van gehad. De noodles kunnen ook een laxerende werking hebben, maar ook daar had ik geen last van.

Welke ingrediënten bevatten deze noodles nog meer?

Om de noodles steviger te maken wordt er bijna altijd calciumhydroxide oftewel E-nr 526 aan toegevoegd. Dit chemische goedje wordt vaak gebruikt voor industriële producten, bijvoorbeeld oplosmiddelen, cement of reinigingsmiddelen ( mmmm, niet echt lekker dus). Dit E.nr is ook bekend als code oranje, wat wil zeggen dat het niet goed is of niet heel slecht en alleen bij hele grote hoeveelheden schadelijk zou kunnen zijn.

Verder wordt er door de meeste merken alleen nog wat water aan toegevoegd, maar sommige merken voegen er ook nog havervezels aan toe, zoals bijvoorbeeld het merk zero dat bij de Action te koop is.

Waar kun je konjac noodles kopen en hoe duur zijn ze?

De noodles zijn in ieder geval te koop bij:

Toko’s voor +/- E1, 39
Action voor E 0,99
Jumbo voor E 1,29
Maar….. de Ekoplaza heeft het in hun assortiment en hier zijn ze in de biologische variant te koop voor E 2,89.

Maar dan…….ik kwam deze konjac noodles ook tegen bij een Raw Food winkel onder de naam RAW Pasta en daar wordt er flink reclame gemaakt over het feit dat er geen e-nrs in hun pasta zitten. Ik ben eens gaan kijken en wat blijkt: in plaats van calciumhydroxide staat er calcium (OH-2), wat gewoon de chemische schrijfwijze is voor calciumhydroxide. Deze noodles zijn niet biologisch en kosten wel E 2,49. Ze schrijven er ook nog bij dat de pasta gekleurd is met een kleurstof uit een bloem, maar de meeste andere merken zijn helemaal niet gekleurd, dus dat is ook geen voordeel te noemen.

Behalve konjac noodles verkopen sommige merken ook rijst en spaghetti op basis van konjac.

Hoe smaken konjac noodles?

Ik was zelf ook erg nieuwsgierig naar deze noodles en ook omdat ik er een goede blog over wilde schrijven heb ik een paar merken geproefd en…… ze smaken allemaal hetzelfde, ook die Raw Pasta. De smaak is nagenoeg nogal neutraal, maar de noodles passen zich goed aan aan de overige ingrediënten die je gebruikt en dan is het goed te doen.

Zijn de noodles nu wel of niet gezond?

Net als alle andere voedingsmiddelen hebben ook deze konjac noodles hun voor en nadelen en ik denk dat iedereen voor zichzelf wel kan bepalen of ze nu wel of niet gezond zijn. Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van de aanwezigheid van calciumhydroxide en ik zou ze daarom niet al te vaak op het menu zetten. Het schijnt dat de noodles ook verkrijgbaar zijn zonder deze toevoeging, maar ik ben ze nog niet tegen gekomen. Ik zou de noodles ook niet vervangen voor groenten, want daar zitten gewoon veel meer goede voedingsstoffen in (en deze bevatten ook veel vezels). Kun je de verleiding echt niet weerstaan? Eet ze dan in combinatie met goede vetten, eiwitten en voeg er lekker veel groenten aan toe.

Ik snap heel goed dat deze noodles erg aantrekkelijk zijn voor mensen die een paar pondjes kwijt willen, maar ook dan blijft het belangrijk dat je afvalt zonder dat je je lichaam te kort doet. Voeding dat rijk is aan vitamine, mineralen enz. blijft te alle tijden de gezondste keuze.

Een veel betere keuze is om je pasta te vervangen voor kelpnoodles, deze bevatten ook maar 6 kcal, maar zitten wel vol met voedingswaarde. Deze zijn erg gezond en bevatten geen rare toevoegingen. Kelpnoodles zijn samen met andere ingrediënten ook erg lekker te maken. In een andere blog zal ik jullie vertellen wat kelpnoodles zijn en waarom ze zo gezond zijn.

Ik los m’n pasta behoefte voortaan op met deze kelpnoedels of courgette spaghetti, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaring en mening over deze konjac noodles.

Bronnen: 1 en 2.
dirk

Re: Konjac noodles: gezond of niet?

Post by dirk »

Goede uiteenzetting, met veel info, maar enige nuance is nodig bij calciumhydroxide.
Vooraleer die term iemand erg ongerust maakt: het is, zoals vermeld in het artikel, ook een toegestaan voedingsadditief, veilig bij kleine hoeveelheden (Hoeveel?). Het artikel vermeldt echter ook specifiek dat calciumhydroxide gebruikt wordt voor de productie van cement, oplos- en reinigingsmiddelen. Waaruit men daarna gaat concluderen dat het gebruik ervan helemaal niet koosjer is. Wel, drinkbaar water wordt ook gebruikt in oa de chemische industrie. Net zoals talloze andere producten die we gebruiken in onze dagelijkse voeding (zout, eiwitten & bindmiddelen zoals maizena).
Jan Jansen

Post by Jan Jansen »

Ik ben blij dat Dirk die fallacy even aantoonde. Blijkt weeral eens dat er nog veel onwetendheid omtrent E-nrs is en er vaak onterecht getracht wordt ze te vermijden.

Google-uitdaginkje: Als je geen enkel E-nr meer eet, hoeveel dagen vooraleer je sterft?
Mientje

Post by Mientje »

Ik was benieuwd wat konjacmeel was en zocht dit op in Google. Ik kwam op jouw pagina terecht. Duidelijke uitleg, bedankt!
Ik las dat er in andere merken rare toevoegingen zit. De reden dat ik zocht op konjac meel is omdat ik een product tegen kwam waar dit in zit:
https://www.bodyenfitshop.nl/afslanken/ ... spaghetti/

Wellicht interessant voor jou ook, omdat hier geen rare toevoeging in zit, als ik de ingrediëntenlijst mag geloven. Dacht ik deel het met je. :) !smil35
Post Reply

Return to “Paleo Vragen”