Zijn energiedrankjes wel zo onschuldig?

Volgens onderzoek is gebleken dat energiedrankjes een hogere bloeddruk kunnen veroorzaken. Dit concludeerde de onderzoekers van de Wayne State University. Aan deze studie deden vijftien gezonde mannen en vrouwen mee die werden verzocht twee blikjes energiedrank te drinken waarin 80 mg cafeïne zat en 1.000 mg taurine (deze hoeveelheid is gelijk aan de energiedrankjes die in Nederland te koop zijn). Vervolgens werden bloeddruk en de hartslag gemeten. Op de eerste dag waren na inname van het drankje zowel de hartslag als de bovendruk bij de proefpersonen met 8 procent verhoogd.

Wat vindt jij van energie drankjes?

Gesponsorde links over Dieet, Voeding & Gezondheid

Op de zevende dag was de hartslag zelfs met 11 procent hoger en de onderdruk was bijna met 10 procent verhoogd. Deze gevonden waarden kunnen gevaarlijk zijn voor hartpatiënten, maar niet voor gezonde mensen. Dr. James Kalus adviseert hartpatiënten daarom de energiedrankjes te vermijden.Maar ook voor gezonde jongeren zijn de drankjes niet zonder meer veilig. Wie weet wat er gebeurt als je eerst een paar energiedrankjes neemt en daarna intensief gaat sporten of dansen. Bloeddruk en hartslag gaan tijdens die activiteiten sowieso al omhoog en dat kan versterkt worden door energiedrankjes.

bron: elsevier

  • NuJIJ
  • eKudos
  • RSS
  • Google Bookmarks
  • Facebook
  • Ping.fm
  • Live
  • MSN Reporter
  • Twitter
  • Add to favorites
© vetvrij.com - dit artikel mag niet zonder toestemming worden overgenomen.
Reageer Lees Reacties Dieet-Forum

E-mail dit artikel





E-mail

Gerelateerde artikelen:


Laat een reactie achter


Klik een keer op 'reactie verezenden' Het kan enkele seconden duren voor je reactie is verwerkt. Bedankt voor je reactie!

Wil je een leuke avatar bij je reactie? volg dan deze instructies.