Eet minder verse vis
->
Jaren dachten we dat verse vis gezond was voor lijf en leden. Belgisch onderzoek heeft echter uitgewezen dat meer dan drie keer per week vette vis eet, zoals haring of zalm, riskant is. Een mens krijgt dan te veel
dioxine-achtige stoffen binnen.
Dat blijkt uit doctoraatsonderzoek van Isabelle Sioenvan de Universiteit van Gent. De onderzoekster stelt wel dat vetzuren in vis goed helpen tegen hart- en vaatziekten.
Twee keer per week is het beste voor de zogeheten langketen omega-3 vetzuren. De inname van deze vetzuren ligt momenteel ver beneden de aanbevelingen.
De onderzoekster merkte dat kwik geen echt probleem is bij het eten van vis. Ze vond geen toxicologische risico’s voor de Belgische bevolking.
Het goede nieuws is dat gekweekte vis soorten zoals Tilapia en Pangafilet minder dioxine binnenkrijgen en daardoor dus gezonder zijn als een “vers” visje uit de zee.
Tip: lees hier een (vertaald) Engels artikel over Panga Filet uit Frankrijk
© vetvrij.com
© vetvrij.com - dit artikel mag niet zonder toestemming worden overgenomen.Reageer op dit artikel
Email dit artikel

Gerelateerde artikelen:
- Eetpatroon Nederlander kan beter
- Eet eens wat vaker verse vette vis
- TNO onderzoekt voeding peuters
- TNO onderzoekt vetzuursamenstelling voeding peuters en kleuters
- Is spinazie met vis wel zo gezond?

Toevoegen aan Favorieten















