Alcohol goed voor geheugen
->
Alcohol wordt vaak gebruikt om zorgen te vergeten, maar dagelijks een paar glazen bier of wijn is juist goed voor het geheugen. Zowel emotionele als visuele herinneringen blijven beter in de hersenen opgeslagen door een paar glazen drank per dag.

Een paar glazen alcohol zijn volgens onderzoek goed voor het geheugen
Dat blijkt uit tests van de universiteit in Auckland in Nieuw-Zeeland. Onderzoekers gaven ratten een dieet van alcohol en toonden aan dat matige alcoholconsumptie goed is voor het geheugen. De resultaten worden gepubliceerd in in vakblad The Journal of Neuroscience.
Schok
De onderzoekers dienden groepen testratten voedsel toe met alcoholpercentages van 0, 2,5 of 5. Omgerekend naar maatstaven voor mensen komt het dieet van 2,5 procent ongeveer overeen met een alcoholconsumptie van twee tot drie glazen alcohol per dag.
Bij een van de twee tests moesten de ratten voorwerpen onthouden. Bij de andere test kregen de ratten een schok als ze van een wit vlak overstaken naar een zwart vlak.
Alcoholisme
Bij beide onderzoeken kwam de groep ratten met het 2,5-procent-dieet als beste uit de test. Maar het is beter om helemaal niet te drinken, dan te veel alcohol in te nemen, zegt een specialist.
āVeel mensen drinken om hun zorgen te vergeten,ā zegt een van de onderzoekers. āOnze resultaten suggereren dat alcoholconsumptie paradoxaal genoeg traumatische herinneringen stimuleert, en bijdraagt aan de ontwikkeling van alcoholisme.ā
Eerdere onderzoeken geven een wisselend beeld van de gevolgen van alcohol op het lichaam. Matige alcoholconsumptie beschermt, vooral mensen van middelbare leeftijd, tegen hart- en vaatziekten, heeft onderzoek aangetoond. Andere onderzoekers kwamen tot de conclusie dat alcohol het lichaam evenveel schade toebrengt als sommige harddrugs.
bron: elsevier
© vetvrij.com - dit artikel mag niet zonder toestemming worden overgenomen.Reageer op dit artikel
Email dit artikel
Gerelateerde artikelen:
- Dieet voeding kinderen mogelijk ongezond
- Rustiger door ADHD dieet
- Kinderen zeggen NEE tegen alcohol
- Eerlijk over Eten
- Derde helft goed voor gezondheid

Toevoegen aan Favorieten















